Blogg

2014/05/07

Samla på karaktärer till din film

Occident Admin

Admin

filmtriangelAllt fler jobbar med rörligt material i sin kommunikation för att beröra och väcka känslor. Men det är inte alltid  filmen i sig som får oss att känna något – det är ju karaktärerna! Tänk på Filip & Fredrik som är mästare på att hitta riktiga karaktärer som lyfter storyn. Därför kan det vara en god idé att samla på karaktärer som kan användas till rörlig kommunikation. Nu är det ju inte bara en färgstark person som gör en film – självklart måste andra delar vara på plats för att du ska få ut ditt budskap. När du funderar på att göra en film – och då menar jag inte en reklamfilm där allt är kontrollerat in i minsta detalj – kan det vara bra att bygga upp den utifrån det här:

1. Känsla – vilken känsla ska filmen förmedla och framförallt vilken känsla går din målgrupp igång på? 

2. Karaktären – vem/vilka kan bära känslan/budskapet på bästa sätt?

3. Story – självklart blir det inte en bra film utan en riktig story. Viktigt, viktigt.

4. Event/händelse – vad ska hända och vad kommer tittaren få vara med om att uppleva i filmen?

Kan du pricka in alla delarna så har du en bra grund för din film men skulle din story vara lite svag kan en stark karaktär få det hela att svänga. Och precis tvärtom – en riktigt bra story kan försvinna helt om karaktären inte är rätt.

Inventera dina kontakter – där finns kanske en oslipad diamant som kan lyfta din nästa film? 

 

Dela på:

Relaterade nyheter

hälso- och sjukvården

2014/11/14

Gör som piloten för säkrare vård