Så får du din målgrupps uppmärksamhet

Occident Admin

Admin

För många är det en utmaning att få målgruppens uppmärksamhet. Konkurrenter, det allmänna bruset och oklara kommunikationsstrategier är några hinder som du måste forcera i din digitala kommunikation. Inte så sällan börjar även processen i fel ände – vi har en produkt/tjänst/budskap som ska föras ut på marknaden. Du lägger tid och pengar på att göra snygg presentation på hemsidan – allt kontrolleras i minsta detalj och sen twittras det och så håller du tummarna för att någon ska klicka och komma till dig för att se på din fina webb.

Vi tänker att det är bättre att börja med målgruppen först. Var finns den på webben? Vad gillar dina målgrupper för något? Vad går den igång på? Finns det någon särskild typ av innehåll eller format på kommunikation som den är extra förtjust i och som den t om brukar dela med sig till sina vänner eller kollegor? Din fina produktpresentation kan förstås ligga på hemsidan men om du lär känna din målgrupp bättre får du svaren på hur du ska få deras uppmärksamhet och engagemang. Då vet du också vilken typ av innehåll du ska fokusera på, hur det ska paketeras och i vilka kanaler du möter målgruppen.  Här är ett exempel på innehåll som kollegorna på kontoret gick igång på. Avsändare Ume.net, leverantör av fiber,  som är en del av Umeå Energi. Lokalt, tekniskt, nördigt och väldig, väldigt roligt. Om du är del av målgruppen, förstås. Behöver du hjälp med att lära känna din målgrupp så hjälper vi gärna dig med det

 

Dela på:

Relaterade nyheter

content marketing

2014/12/18

10 i topp B2B Instagram