Blogg

2015/06/11

Patienternas förväntningar på läkemedelsföretagen

Tina Englund

Jag läser ett antal intressanta saker i en Accenture-undersökning om patienternas förväntningar på läkemedelsföretagen. Undersökningen genomfördes förra året men jag kan konstatera att resultatet är lika relevant i dag. Några saker som är värda att lyfta fram:

  • 76% av patienterna i undersökningen tycker att läkemedelsföretagen har ett ansvar att informera och ge service till de produkter de säljer.
  • 74% uppger att den bästa timingen för information & tjänster är i samband med att patienterna ska påbörja sin behandling.
  • 64% kan till och med tänka sig att dela med sig av sin hälsoinformation om de får relevant information och tjänster i gengäld.

Som sagt, inget speciellt revolutionerande kring detta men jag kan konstatera att patienterna inte bara vill ha information och service från läkemedelsföretagen, de förväntar sig att få detta. Frågan är fortfarande om läkemedelsföretagens organisationer är rustade för att leverera detta – full ut.

Läs gärna den fortfarande aktuella artikeln i Pharma Industry kring att Läkemedelsindustrins digitala strategi kör i gamla hjulspår.

Exempel på case

Vi har haft möjligheten att hjälpa våra kunder att skapa relevanta och användbara sajter kring sin behandling genom LIFs förhandsgodkänd webb. Kolla gärna på webben för patienter som ska behandlas för hudcancer eller på webben för patienter som ska behandlas för förmaksflimmer

Vill du också erbjuda dina patienter ett bra digitalt stöd när de ska börja sin behandling?

Kontakta gärna oss så kan vi göra det tillsammans!

Dela på:

Relaterade nyheter