Blogg

2018/08/29

Behöver ni hjälp med att synas bättre i Googles sökresultat?

Emma Ragnarsson

Digital Business Developer

Idag är ju Google ett av de första ställena vi vänder oss till för att leta information och hitta en produkt eller tjänst. Genom att jobba aktivt med att synas i sökresultaten på Google kan ni både marknadsföra ert varumärke, hitta nya kunder och öka försäljningen.

Målet med sökmotorsmarknadsföring är att få in fler relevanta besökare till sajten. Fler relevanta besökare ger chans till nya kunder, ökad konvertering och ökad försäljning. Vem vill inte ha det? Hur går det då till?

SEM

Sökmotorsmarknadsföring eller SEM (Search Engine Marketing) handlar om synlighet och marknadsföring via sökmotorer som Google. Det finns lite olika användningar av begreppen, vissa väljer exempelvis att skilja ut SEO från SEM. När Occident pratar om SEM betyder det arbete med två olika områden:

  • SEO (Search Engine Optimization) eller sökmotorsoptimering för att optimera sin sajt för att hamna så högt upp som möjligt i sökresultaten i Google och andra sökmotorer.
  • SEA (Search Engine Advertising) som är betald annonsering där man jobbar med betalda annonser som Google Ads (hette tidigare Google Adwords).

SEO

Sökmotorsoptimering görs för att ranka så högt upp som möjligt i de organiska (ej betalda) sökresultaten. Målet är vanligen att synas på första sidan i sökresultaten och allra helst i de fem första resultaten.

Det finns en rad olika faktorer som styr rankingen av sajter. Sidans innehåll, hur snabbt en sida laddar, användarvänlighet, att sajten är mobilanpassad och har relevanta länkar in till sajten är några av alla de faktorer som påverkar hur högt en sajt rankas. Google har sökspindlar som hela tiden går igenom alla sajter och indexerar innehållet och det finns en mängd olika algoritmer som styr vad som påverkar rankingen positivt eller negativt. Genom att jobba aktivt med sin sajt och med SEO kan man påverka många av dessa faktorer och på så sätt hamna högre upp i sökresultaten och få bättre synlighet.

Vi jobbar med sökmotorsoptimering redan i utvecklingsstadiet av nya sajter och SEO-arbetet fortsätter sedan löpande. Vi hjälper även till med SEO om ni har en befintlig sajt men behöver hjälp med att synas bättre i Google. Vår process består av tre olika steg:

  • Förstudievi börjar med en analys för att hitta vilka sökord som är mest relevanta och lönsamma för er. Vi gör också en teknisk genomgång för att se hur sajten är optimerad idag. Vi tittar vi på målgruppens sökbeteende och vilka ord de söker på, vad konkurrenter gör, vilka mål ni har och hur sajten ser ut idag.
  • On page: när förstudien är klar är nästa steg att optimera innehållet på sajten. Det handlar till exempel om struktur, innehåll, rubriksättning, textkvalitet, beskrivningar, url:er och mycket annat.
  • Off page eller länkstrategi: i nästa steg jobbar vi för att få andra webbplatser att länka till er sajt. Länkningar är en mycket viktig del av SEO då relevanta länkar väger tungt för Googles rankning och bidrar till en högre position i sökresultaten.

SEA

Google Ads (tidigare Google Adwords) är betald annonsering hos Google och omfattar till exempel de textannonser som syns högst upp på sidan vid en sökning. Med Google Ads kan ni annonsera för att synas just för de kunder som aktivt söker efter era produkter eller tjänster. Personer som redan är på aktiv jakt efter en produkt, tjänst eller vill ha en lösning på ett problem är ofta redan heta leads.

Ni betalar bara när någon klickar på er annons, väljer själv hur mycket ni är beredda att betala för ett klick och kan styra budgeten för annonseringen löpande.

Vi jobbar med flera olika delar:

  • Förstudievi börjar med en analys för att hitta vilka sökord som är mest relevanta och lönsamma för er. Vi tittar vi på målgruppens sökbeteende och vilka ord de söker på, vad konkurrenter gör och vilka mål ni har.
  • Annons- och kampanjutforming: eftersom man betalar just per klick är det viktigt att det är rätt personer som klickar på annonsen och utformningen av annonsen är därför en viktig del i SEA-arbetet. Vi jobbar mycket med att ha rätt budskap för att hitta de potentiella kunderna snarare än att bara få många besökare. Vi sätter också upp budgetramar och hur mycket varje klick får kosta.
  • Löpande optimeringvi jobbar löpande med att optimera annonserna, budnivåer och sökord för att få så bra resultat som möjligt.

Kontakta oss för mer information så hittar vi en lösning som passar just era behov!

Dela på:

Relaterade nyheter

Blogg

2018/06/19

Nytt ramavtal med Folkhälsomyndigheten