Varumärken är människor och människor är varumärken

Occident Admin

Admin

Idag produceras det innehåll/content i ett ökat antal kanaler hela tiden. Hur ska du tänka för att nå fram med dina tankar och budskap? Jag var på en inspirerande förmiddag på Berghs School of Communication om just content marketing och här får du lite stolpar för att komma igång.

Varumärken är människor. Människor är varumärken. Så enkelt och så klokt när man tänker efter – det är bara att sätta igång och jobba. Med content marketing strävar vi efter att varumärket ska vara lägerelden där vi samlas och bygger relationer. Tänk på att du ska vara själva innehållet istället för att avbryta och störa med ditt budskap.

För att skapa fungerande content marketing behövs tre viktiga delar:

1. Storytelling – identifiera relevanta ämnen baserade på verkligheten och berätta din historia på ett sätt som engagerar.

2. Analys och insikt – kartlägg målgruppen noggrant! Vad känner de? Vad har de för drömmar och drivkrafter? Bevaka omvärldstrender och inventera kommunikationskanalerna.

3. Distribution – moderera spridningen. Det är ingen slump att visst content får stor viral spridning – se till att göra en plan för distributionen och gör regelbundna uppföljningar.

 

 Bilden är omslaget på boken “Winning the Story Wars” av Jonah Sachs

Dela på:

Relaterade nyheter