Blogg

2015/04/28

Undersökning: digitala mognaden i läkemedelsindustrin 2015

Tina Englund

Läser i en nyligen presenterad global undersökning, The State Of Digital Excellence In The Pharmaceutical Industry In 2015, att fler och fler läkemedelsföretag gör stora investeringar för att nå sina kunder genom digitala kanaler. Undersökningen visar att det är svårt att lyckas och lyfter fram fyra huvudområden som är viktiga i sammanhanget: 

– organisationens mognad & uppbyggnad
– hur prioriterad satsningen är
– befintlig kompetens i organisationen
– teknisk kapacitet

Managementkonsulterna DT Associates kom fram till att bara två företag – Merck och Bristol-Myers Squibb – har en förhållandevis bra mognad i sin digitala kapacitet. Företagen gör en fokuserad satsning och har därmed nått en högre mognad än sina kolleger i branschen. För att nå en ännu högre mognad är rekommendationenen att göra investeringar i sin grundläggande digitala kapacitet, utveckla lokala & relevanta planer och överbrygga klyftorna mellan marknadsföring, digitalt och It.

Hela undersökningen finns här: DT Associates: The State Of Digital Excellence In 2015  

Företag som deltog i undersökningen:
AbbVie, Astellas Pharma, AstraZeneca, Baxter, Bayer, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly and Company, F.Hoffmann-La Roche, Ferring Pharmaceuticals, Genzyme, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson / Janssen, Merck & Co., Mylan, Novartis, Novo Nordisk, Pfizer, Sanofi, Shire, Takeda Pharmaceuticals, Teva Pharmaceuticals, UCB Pharma

P.S Extra kul att vi har förmånen att jobba med det digitala arbetet tillsammans med Bristol-Myers Squibb i Norden.

Dela på:

Relaterade nyheter