Sociala medier i läkemedelsföretag – sluta sälja, börja lyssna

Occident Admin

Admin

När vi diskuterar med våra kunder om hur de skulle kunna arbeta med sociala medier hamnar vi allt som oftast i en återvändsgränd. Det är svårt. Det går inte. Det kräver för mycket resurser och passar inte för branschen. Men när jag ser hur UCB Pharma lägger upp sin sociala strategi så blir jag glad. Greg Cohen, social media manager på UCB Pharma sätter fingret på vad det handlar om och hur man kan hitta ett sätt att arbeta i en hårt reglerad bransch.  Det handlar inte om att sälja produkter utan att lyssna på patienten. Vad vill de berätta om? Vilket språk använder de? Vilka behov har de och vad kan vi som företag göra för att möta dessa behov. 

Cohen medger att arbeta med sociala medier i ett läkemedelsbolag ställer särskilda krav på hur man arbetar. Allt som han vill publicera i sociala medier måste först granskas och godkännas i en kommitté bestående av 5-6 personer vilket för många kan verka omständligt. Men han ger också konkreta tips på hur man kan underlätta arbetet med sociala medier på ett läkemedelsföretag:

  • Var positiv –  ha en positiv inställning och tålamod
  • Var kreativ utifrån lagar och regler – exempelvis:  – vi kanske inte kan göra så här men om vi skulle göra så här, hur måste vi göra då i vår värld?
  • Anpassa för framtiden – utbilda och berätta om hur sociala medier fungerar även om de inte används idag. Om du inte får gehör för det du vill göra i organisationen, försök att engagera dina kollegor med exempel från den privata sfären. Berätta om hur deras barn och ungdomar använder Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram och börja i den änden för att skapa intresse. Sen berättar du vad du vill göra.
  • Ta fram processer och hedra dem – det gäller att göra som vi har kommit överens om att vi ska.

Såklart finns det utmaningar i att arbeta med sociala medier i en reglerad bransch. Men många som arbetar inom läkemedelsindustrin känner ett starkt engagemang för hur forskning och nya produkter kan hjälpa människor med olika sjukdomar. Det engagemanget är en enorm tillgång för varje verksamhet som vill göra skillnad och en viktig drivkraft i förändringsarbete. Dags att titta inåt, känna efter i magen vad som är viktigt och börja blicka utåt!

Greg Cohens presentation hittar du här

 

 

 

 

 

Dela på:

Relaterade nyheter

digital kommunikation

2015/02/04

Occident säger #nejtillcancer