content marketing

2013/11/20

Content marketing – skapa ömsesidigt värde

Occident Admin

Admin

I går deltog jag i heldagskonferensen Reality Check om content marketing i Stockholm. Dagen bjöd på trendspaningar men också en hel del konkreta tips. Både Tom Beckman från Prime och Melker Forssén från Spoon lyfte fram det komplexa medielandskapet idag. Traditionella leverantörer av content/innehåll som Bonnier, CBS, Pixar, Disney etc har inte längre monopol på distributionen utan får kliva åt sidan och släppa fram de “nya” medieföretagen Nike, McDonalds, Red Bull som idag står för stora delar av det content vi konsumerar idag. Melker Forssén tog Ikeakatalogen som ett exempel på Sveriges, eller kanske världens, största inredningsmagasin trots att det “bara” är en produktkatalog. Det nya mediehusen behöver inte heller tjäna pengar på innehållet utan har andra intäktskällor.

– Det är en pressad mediebransch som möter konkurrens från flera nya håll. Vem är det egentligen som producerar allt innehåll som finns därute?  Det är svårt att skilja alla aktörer åt. Ett exempel är filmerna som vinner stora reklampriser som inte är producerade av reklambyråer utan i Hollywood. Det innehåll du producerar måste hålla en så hög kvalitet att det står sig i jämförelse med allt innehåll. Inte bara övrig reklam eller marknadsföring, sa Tom Beckman

Vi är traditionellt i västvärlden helt fokuserade på att klassificera alla discipliner inom kommunikationsområdet och Tom Beckman uppmanar alla att ställa sig utanför sin traditionella roll och ifrågasätta om kommunikation verkligen är lösningen på alla utmaningar. Visst känns det bekant att vi är många som vill ta hand om kundens kommunikation och vi vet nog alla att den integrerade kommunikationen är lösningen som också kräver arbete över byrågränserna. Men kan också vara så att kommunikation inte är lösningen på allt.

Gårdagens Reality Check bjöd inte på några direkta nyheter men det är värt att bära med sig att det blir allt viktigare att hitta varumärkets naturliga ämne, matcha målgruppens behov och göra bra saker som skapar ömsesidigt värde. Konkurrensen är tuff och med hjälp av bra content kan du förhoppningsvis särskilja dig och nå fram till din målgrupp. 

 

Dela på:

Relaterade nyheter

content marketing

2014/01/13

Vem är du och vad driver dig?