Blogg

2013/08/06

Hyllning till nyhetsbrevet

Occident Admin

Admin

Dags att erkänna:  jag är urless på facebook-reklam. Dessa ständiga ”Janna Jonsson gillar Libero.se”  för att inte tala om ”Suggested post” där jag blir föreslagen upptäcka saker jag inte visste att jag gillar, gör mig ibland trött på sociala medier.  Eller nja.  Jag, som alla andra, faller väl för trycket ibland och klickar på vissa – vissa – reklaminlägg.  Sådana som känns relevanta (nåja) här och nu.

Så reklam i sociala medier i all ära: välgjorda kampanjer slår igenom. Men det mesta bläddrar jag faktiskt ändå förbi. Det som jag däremot brukar läsa – det är nyhetsbrev, och då menar jag inte alla dessa spam-utskick (som ändå fastnar i spam-filters), utan nyhetsbrev från företag jag själv har valt att prenumerera på.  E-mail marketing är inte alls död,  som många har förutspått, den lever och mår bra. Facebook försöker ju matcha reklam med din profil, men ofta blir det misslyckade matchningar i alla fall. Email marketing riktar sig däremot till lojala kunder och är därför givetvis mer värd än slumpmässiga skott i luften.  När jag öppnar ett nyhetsbrev vill jag se vad som står där, till skillnad från reklam i sociala medier, som jag ofta blir pådyvlad.

Missförstå mig inte nu: sociala medier är viktiga och skall aldrig förbises när en digital strategi läggs fram. Men glöm inte den gamla hederliga email marketing. Det finns många intelligenta sätt att sköta det på. Och alla dessa 2,9 billioner e-mail konton! Fantastiskt!

facebook twitter email

Bildkälla

Dela på:

Relaterade nyheter

Att jobba hemifrån eller ta med sig jobbet hem

Det har pratats mycket senaste åren om, å ena sidan fördelen med att kunna jobba hemifrån som möjliggörs av internet, och å andra sidan de ohälsosamma effekterna av att ta med sig för mycket jobb hem (att hitta rätt så kallad "work/life balance"). I senaste upplagan av den årliga undersökningen Svenska och Internet har man frågat svenskar i alla åldrar om deras upplevelse.