SEO, sökmotoroptimering

2013/07/04

Hur ser våra vanor ut när vi letar information på nätet

Occident Admin

Admin

När vi skriver in sökfrasen i sökrutan på Google tänker vi sällan på att det kommer vara avgörande för vad vi får ut i resultatlistan. Med det är precis så det fungerar. Googles algoritmer matchar ditt val av ord och ordkombinationer med de sajter som bäst motsvarar dina önskemål.

Bra så, men det finns uppsjö av möjligheter för hur folk söker och det är inte alls säkert att ditt språkval matchar med språket på den webbplatsen som egentligen skulle passa ens behov bäst (om du nu lyckas hitta dit).

Som siteägare är det viktigt att minnas det. Det räcker med att du och din kund väljer olika sätt att beskriva samma sak med – och ni kommer aldrig att träffas, för du kommer bli omsprungen i resultatlistan.

För att få in rätt besökare måste man ta reda på vad för slags språkbruk de har, hur de använder Google, hur de vill bli bemötta när de väl landar på siten och en hel del annat. För oss som jobbar med att få upp din webbplats i organiskt sök blir det extra viktigt att fånga in många olika sökvanor.

Vad du får för plats i sökresultaten påverkas av en rad yttre och inre faktorer. Arbeta med interna faktorer handlar om att förbättra den mängd text på webbplatsen och dess kvalitet, att anpassa texten enligt önskemål, att förbättra navigeringen, url-strukturen, interna länkar och mycket mer.

Vill du ha hjälp med din sökstrategi kan du titta på vårt erbjudande inom sökmotormarknadsföring eller kontakta oss direkt via kontaktformuläret nedan:

Dela på:

Relaterade nyheter