Hur man skapar ett bra nyhetsbrev

Nils Lidström

Med jämna mellanrum får jag frågan Hur ska jag förbättra mitt nyhetsbrev? Tyvärr blir nog aldrig svaret så kortfattat och konkret som den som frågar skulle önska. För trots att det finns några enkla grundläggande tips att luta sig mot så är det som med all kommunikation, att det beror på vem du talar med, om vad och när.

Men det är nog just det som är nyckeln, att inte se nyhetsbrevet som ett tekniskt verktyg för att nå sina kunder utan istället som ännu ett sätt att kommunicera. Det som gäller för annan kommunikation gäller ditt nyhetsbrev, även om det förstås finns egenheter.

Mina fem standardtips är:

Tänk utifrån och in. Det här gäller för allt innehåll, även ditt nyhetsbrev. Läs Karins blogginlägg om det.

Var personlig. Enklaste sättet att skilja sig från konkurrenterna är att skapa (eller bygga vidare på) en personlig relation med kunden.

Var kortfattad. Många experter på nyhetsbrevsmarknadsföring sträcker sig så långt som till att varje brev bara ska ha en innehållspunkt.

Var regelbunden. Det vanligaste misstaget är att vänta för länge med att skicka sitt nyhetsbrev och sen försöka klämma in allt man borde sagt under tiden man varit tyst. Skicka istället mindre, men lite oftare.

Testa och utvärdera. Prova olika infallsvinklar och utvärdera resultatet.

Hur personlig och kortfattad du ska vara, samt hur ofta du ska skicka beror förstås på just din situation. Men var inte rädd för att experimentera!

Dela på:

Relaterade nyheter

digital kommunikation

2015/03/23

Sjuksköterska + patient = sant!