Google visar om en webbplats är mobilvänlig

Christian Österlind

Inom de kommande veckorna kommer Googles mobila sökresultat ha en märkning som visar om en webbplats är optimerad för mobila enheter med hjälp av en etikett.

Etiketten kommer att visas på resultaten i mobilsökningar.

mobile-friendly

 För att en sida ska anses vara “mobilvänlig” har Google bestämt att den ska uppfylla vissa krav:

  • Att webbplatsen inte använder program som inte fungerar i mobila enheter, såsom Flash
  • Att den använder text som är läsbar utan att behöva zooma
  • Att innehållet anpassas till skärmen så att besökaren inte behöver scrolla i sidled eller zooma
  • Att  länkar är placerade med tillräckligt avstånd från varandra för att enkelt kunna klicka på dem

Google uppger även att webbplatser som är mobilanpassade kan hamna högre upp i sökresultaten.

Det här kan bli ett stort steg framåt för responsiv design och utveckling.

Behöver jag nämna att det här gör oss jätte lyckliga?

Är du osäker på om din sajt uppfyller Googles kriterier? De har tom släppt ett verktyg för att testa webbplatsernas mobilvänlighet.

Hjälp, min sajt är inte mobilvänlig!

Dela på:

Relaterade nyheter

content marketing

2014/01/13

Vem är du och vad driver dig?