Digital diagnos 2014 – undersökning i läkemedelsbranschen

Occident Admin

Admin

Vi har gjort en undersökning bland läkemedelsföretag i Sverige -Digital diagnos- där vi har intervjuat  produktchefer och kommunikatörer om digital kommunikation. Undersökningen visar att det mest prioriterade kommunikationsverktyget för branschen under 2015 kommer vara internet (77%). Hela 90% tror på en kraftig ökning av företagets engagemang på webben de kommande två åren.

Trots det förmedlar de tillfrågade en osäkerhet kring effekterna av digital kommunikation och hur man kan kommunicera utan att riskera något utifrån regelverk. Flera av företagen uppger att de har resurser internt men man kan ändå ställa sig frågan hur det egentligen ser ut därute då 20% av de tillfrågade tycker att de interna resurserna är ett problem.

Vår tolkning av resultatet är att  intresset är stort och medvetenheten finns men kunskapen om möjligheterna med digital kommunikation är svag hos de ansvariga. Att ha rätt förutsättningar, både beställarkompetens, resurser i form av budget och personal tror vi kommer vara avgörande för de som vill lyckas med sin digitala satsning.

Tina Englund, vd på Occident

Varför ligger läkemedelsbranschen efter på nätet?

  • Vågar inte satsa pga strikta regelverk (60%)
  • Är osäkra på effekten av digitala aktiviteter (27 %)
  • Saknar interna resurser (20%)
  • Vet inte vet hur man ska använda digitala medier på ett bra sätt (17%)

 Infografik av Digital diagnos 2014

Här hittar du infografiken för Digital diagnos 2014.

 

Boka kostnadsfri workshop om digital kommunikation

Vill du bättra på dina kunskaper eller få inspiration? Boka en kostnadsfri workshop här.

 

Om undersökningen:

Vi har intervjuat 30 produktchefer och kommunikatörer på läkemedelsföretag i Sverige. Undersökningen gjordes i juni 2014. 

Dela på:

Relaterade nyheter

digital kommunikation

2015/02/04

Occident säger #nejtillcancer